Hans Zimmer - Interstellar Ost
Door Patrick Lamberts
Christopher Nolans scienefictionfilm Interstellar hield de bioscoopbezoeker vorig jaar behoorlijk in zijn greep. Zelfs na de film draaiden hersenen nog overuren om kaas te maken van de theorie en het plot. De film is met technische termen als ‘tesseract’ (hyperkubus) en ‘wormhole’ (wormgat) dan ook enigszins ongrijpbaar. Maar de rode draad - de Aarde wordt onbewoonbaar en een team ruimtereizigers moet op zoek naar een mogelijk nieuwe verblijfplaats om de mensheid te redden - werd zo prachtig in beeld gebracht dat je twee uur en vijftig minuten ademloos aan het beeld gekluisterd zat. De soundtrack van Hans Zimmer speelde een heel grote rol in de mystiek van dit epische verhaal.
Onlangs verscheen de muziek van Interstellar op vinyl. De soundtrack van deze release uit de At The Movies-serie van Music On Vinyl is donker en dreigend, maar ook betoverend en meeslepend. Er is een grote rol weggelegd voor kerkorgel en strijkers. Op vinyl komt de dynamiek van deze instrumenten uiterst goed tot zijn recht. Stay, No Time For Caution, Murph en Detach zijn slechts enkele voorbeelden van intensieve geluidsreizen.
In de Deluxe Edition zit een vier pagina’s tellend boekje waarin Zimmer uitvoerig over zijn ontmoeting met organist Roger Sayer en de soms moeizame totstandkoming van de muziek vertelt. Regisseur Nolan legt uit dat hij Zimmer al in het beginstadium van de filmproductie erbij betrok. De muziek werd deze keer ook niet na het schieten van de film pas gecomponeerd. Sterker nog: Nolan heeft het verhaal deels op een demo van het nummer Day One (kant A) gebaseerd. Dit was het eerste muziekstuk dat Zimmer schreef naar aanleiding van een korte schets van de sfeer van de film die Nolan op papier had gezet.
De tracklist van deze LP verschilt met de CD-versie. De opvallendste toevoeging is: Do Not Go Gentle Into That Good Night, een gedicht van Dylan Thomas, opgelezen door enkele leden van de cast. Ook erg intrigerend is het nummer Tick-Tock. Deze komt in de film voorbij in een scene waarin het onderzoeksteam onder leiding van Dale Cooper (Matthew McConaughey) Miller’s Planet inspecteert, een planeet waarop elke seconde even lang duurt als zeventien uur op Aarde. Een ander leuk wetenswaardigheidje is dat sommige (delen van) nummers van Zimmer het tempo van 60 BPM (beats per minute) hebben, overeenstemmend met het tijdsverloop op onze Aarde.
Niet alleen de muziek is erg mooi, ook de hoes is fraai vormgegeven en bevat een prachtige ‘still’ uit de film aan de binnenkant. Op de platen staan de kanten A, B, C en D in morsecode. Dat is even wennen, maar de voor ons bekende Romaanse letters staan eventueel in de binnenste ring van het vinyl, mocht je er echt niet uitkomen. Daar staat verder niet alleen een serienummer, maar ook heel subtiel The End Of The Earth... (kant A), ...Will Not Be The End Of Us (kant B), Mankind’s Next Step... (kant C) ...Will Be Our Greatest (kant D) ‘ingekrast’. Woorden die je alleen kunt zien als je het vinyl op een specifieke manier in het licht houdt. Er valt dus in alle opzichten heel veel te ontdekken aan deze Original Motion Picture Soundtrack. Gerust gezegd een nieuwe mijlpaal in de lange en indrukwekkende reeks collaboraties tussen Nolan en Zimmer. Geen muziek voor op de achtergrond, maar een regelrechte aanrader voor audiofielen die een plaat niet alleen willen horen, maar ook beleven.
Over het vinyl:
Format: 2LP, gatefold sleeve, 180 gr.
Extra: 4 pagina’s tellend boekje met uitleg van regisseur Christopher Nolan en componist Hans Zimmer
Uitgavedatum: 09-03-2015 (WarnerTower Music/Music On Vinyl/Sony Music Entertainment)