Colours And Their Things Vinyl Release – Emil Landman
Vanaf het eerste moment was het voor mij duidelijk, mijn debuut plaat moest ook op vinyl verschijnen.
Als luisteraar van een LP voel ik me in hogere mate betrokken bij de muziek. Het kiezen van de plaat die ik ga afspelen, het zonder de hoes te beschadigen uit de kast halen, het voorzichtig laten zakken van de naald, het luisteren naar een volledig album, het echt in me opnemen van het artwork en het halverwege omdraaien van de LP maakt mij als luisteraar op een bepaalde manier onderdeel van de songs.
Om met dezelfde voorzichtigheid en betrokkenheid met een LP om te gaan waarmee de artiest zijn muziek heeft geschreven en opgenomen heeft voor mij iets bijzonders.
Je luister pas echt naar muziek als je er de tijd voor neemt en dat gaat voor mij veel makkelijk als ik luister naar een LP.
Naast mijn beleving als luisteraar, is het voor mij als songwriter een droom om mijn liedjes in de groef gedrukt te zien staan op de ronde (bijvoorkeur 180 gram wegende) zwarte schijf. Echter dan dat wordt het niet. De muziek staat letterlijk voor altijd gedrukt in tastbare lijntjes die, zelfs als je versterker nog uit staat, hoorbaar zijn. Bij wijze van romantiek zou je met genoeg gevoeligheid in je vingers de muziek als braille kunnen voelen.
Een van de eerste dingen die ik deed met de testpersing die ik binnenkreeg van Colours And Their Things, was deze meenemen naar mijn ouderlijk huis. Liggend op het witte tapijt dat al jaren mijn favoriete plek is om platen te luisteren kwamen alle songs één voor één voorbij. Toen drong het pas tot me door dat het niet mijn helden waren die uit die oude vertrouwde speakers trilde, maar dat ik luisterde naar een groepje vrienden waarvan ik onderdeel uitmaak, die samen de kans kregen om een album te maken precies zoals zij dat wilden. Het raakte me.
Mijn platencollectie heeft een prominente plek in mijn kamer. De laatst gedraaide platen staand op het tapijt, leunend tegen mijn donkerbruine antieke kleding kast. Het artwork van de plaat die nog op de pick-up ligt het meest zichtbaar. Voor het artwork van Colours And Their Things wilde ik zelf een groot schilderij maken van ongeveer 3x4 meter om die vervolgens te fotograferen en die foto als artwork te gebruiken.
Het vinden van een canvas doek van 3x4 meter was duurder dan ik dacht en ook minder makkelijk te transporteren is gedurende het maak proces. Goed, dan maar een groot aantal kleinere canvassen aan elkaar leggen en die beschilderen. Het idee om 144 (12x12) vinyl hoezen te beschilderen is geboren. Ik ben geen schilder maar met de nodige hulp van de lokale verf specialist had ik wel al redelijk snel een idee over hoe ik kartonnen vinyl hoezen zou kunnen omtoveren tot kleine canvasjes.
Mijn boodschappenlijstje: 144 onbedrukte ruw kartonnen vinyl hoezen, 31 witte graffiti spuitbussen, 3 kilo Italiaans krijt poeder, 3 liter lijm, 16 halve liter flessen acryl verf, 1 bak witte muurverf, 2 liter matte lak, 1 dakterras, 5 kwasten, 2 rollen tape, 1 vrije week en 1 schilders outfit.
Enfin, om een lang verhaal kort te maken bestond het hele proces uit 9 stappen waarbij elke hoes minimaal een keer door mijn handen is gegaan. Zoals dat ook gaat bij het schrijven van liedjes, laag je voor laagje, stapje voor stapje.
Het resultaat een gelimiteerde oplage van 144 handgeschilderde album hoezen waarbij alle hoezen samen het artwork vormen voor de cd en de normale persing voor de vinyl.
Emil Landman