5X Favoriet Vinyl Meindert Talma
De Friese liedjesschrijver en zanger Meindert Talma is een eigenwijze artiest met een eigenwijs oeuvre. Bijzondere taalvondsten en ongewone muzikale keuzes zijn hem niet vreemd. Met welke vijf platen groeide hij op?
1. PINK FLOYD - THE PIPER AT THE GATES OF DAWN (1967)
“Begin jaren tachtig was ik op vakantie met mijn ouders in Sauerland. Op een dag waren we in een heel groot warenhuis en kregen mijn zus en ik geld om iets te kopen. Ik besloot om voor het eerst in mijn leven een elpee aan te schaffen. Dat werd dit album. Thuis in Surhuisterveen liet ik me onderdompelen in de geheimzinnige muziek van ‘Piper’, die me onbekende landschappen en vreemde personages liet zien, zonder dat ik daar drugs voor hoefde te slikken. Ik heb Piper zo vaak gedraaid dat ik hem kan dromen. De teksten van Syd Barrett waren net als de muziek bijzonder, omdat hij zich, als een kind, over alles verwonderde. De titel van het album is niet voor niets vernoemd naar een hoofdstuk uit Barretts favoriete kinderboek The Wind In The Willows van Kenneth Grahame.”
2. WHITE NOISE - AN ELECTRIC STORM (1968)
“Seks en dood. Experimenteel en melodieus. Fascinerende plaat van David Vorhaus met hulp van een aantal mensen van de BBC Radiophonic Workshop, die onder meer verantwoordelijk zijn voor de muziek bij de oude series van Dr. Who.”
3. LOU REED - BERLIN (1973)
“Mijn fascinatie voor Lou Reed begon op mijn zestiende. Op het Ichtus College te Drachten zat ik soms naast Sietse Meijer, die later als (pop)journalist onder andere zou schrijven voor OOR, Parool en het NRC. Op een dag kreeg ik van Sietse een bandje in handen gedrukt met op kant A This Is The Sea van The Waterboys en op kant B Berlin van Lou Reed. Een paar dagen later werd ik ernstig ziek. Dat vond ik niet zo erg. Zo kon ik, terwijl ik met een penicillinekuur een week in bed lag, constant naar Berlin te luisteren. Nog nooit had ik iemand zo mooi en spookachtig horen zingen over eenzaamheid, bitterheid, depressie, verlangen en kwaadheid. Binnen een jaar had ik bijna alle platen van The Velvet Underground en Reeds andere soloplaten op elpee of bandje.”
4. THE PIXIES - SURFER ROSA (1988)
“Ruige, maar ook melodieuze zachtHARDzachtHARD-liedjes van Black Francis met prachtige, absurde teksten. The Pixies was de beste band van de jaren tachtig.”
5. GUIDED BY VOICES - BEE THOUSAND (1994)
“Alien Lanes en Bee Thousand van Guided By Voices waren mijn favoriete albums midden jaren negentig. Korte, fragmentarische, magische nummers zonder pauzes ertussen die op een viersporenrecorder waren opgenomen. Dat wilde ik ook met mijn eerste plaat Hondert Punten.”