Omzet vinyl blijft stijgen!
De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is in 2015 met 12,5% gestegen. Dat bericht de NVPI, de brancheorganisatie voor de entertainmentindustrie. Voor het eerst in lange tijd is de fysieke omzet niet gedaald, de stijgende vinylmarkt zorgt voor een groei in de fysieke markt van 63,2 miljoen naar 64,7 miljoen Euro, oftewel een stijging van 2,3%. Vinyl maakte in 2015 14% uit van de fysieke markt. In concreto een omzet van 9 miljoen Euro. In 2014 was het aandeel vinyl nog 11,5%. De totale omzet van de Nederlandse muziekindustrie steeg naar 136,9 miljoen euro. Dit is dus inclusief de omzet over streaming.
Het totale aandeel van vinyl over de gehele omzet is 12%, wie had dit vijf jaar geleden durven te voorspellen? NVPI Audio rekent erop dat de stijging van 2015 doorzet.
Paul Solleveld van NVPI meent dat de weg omhoog nu echt ingeslagen is, nu de consument de streamingdiensten heeft omarmd. "We moeten 25 jaar terug om een dergelijke stijging van de muziekmarkt in een jaar te zien. Echter, de relatief lage vergoeding voor muziekgebruik op populaire user uploaded platforms (als Facebook en YouTube), brengt een marktverstoring teweeg die ten koste gaat van duurzame omzetgroei van artiesten en hun labels."
Vinyl50 ziet ook in de wekelijkse verkoopaantallen dat de vinylverkoop blijft stijgen. Waar de NVPI branchebreed meet (bijvoorbeeld ook de fysieke verkoop bij de Aldi of de Blokker), worden de aantallen van de onafhankelijke platenzaken die vaak niet over een gedigitaliseerd kassasysteem bezitten, niet meegenomen in bovenstaand onderzoek.
Reden te meer voor Vinyl50 om uitgebreid onderzoek te gaan doen puur en alleen binnen de 'fysieke platenzaak'; to be continued!