Steeds meer jongeren kopen vinyl!
Spotify, Apple Music en andere digitale muziekdiensten hebben gezorgd voor een explosieve groei van het streamen en downloaden van muziek. Toch houdt de vinylverkoop aan en wordt er steeds meer uitgegeven aan de ouderwetse LP’s. Zij die hun platencollectie het snelste aanvullen, zijn de millenials.
Millenials?!
Millenials (de Y-generatie) zijn zij die tussen de jaren ’80 en ’90 zijn geboren en de opmars van het internet en de digitalisering hebben meegemaakt. Het lijkt erop dat zij graag teruggaan in een tijd die ze zelf nooit hebben meegemaakt en een platenzaak binnenlopen.
Vinylverkoop in Amerika. Mannen onder de 25 jaar schaffen het meeste vinyl aan, volgens MusicWatch.
In 2014 zijn in Amerika meer dan 13 miljoen platen verkocht. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk overtroffen, want in de eerste helft van 2015 gingen er al 9 miljoen over de toonbank. Dat zijn cijfers die The Recording Industry Association of America heeft gepubliceerd.
De stijging in populariteit van vinyl ligt volgens Josh Friedlander (RIAA) aan de tastbaarheid van een plaat: “In an increasingly digital age, vinyl records can provide a deeper, tactile connection to music that resonates with some of the biggest fans.".
De laatste keer dat de verkoop van vinyl substantiele aantallen haalde was in 1989. In dat jaar werden in Amerika bijna 35 miljoen LP’s verkocht. Toen de CD in 1990 op de markt kwam, kelderden de verkoopcijfers van het vinyl.
Eerder dit jaar schreef Vinyl50 al over het succes van vinyl in Nederland.
Bron: CNBC
Fotocredits: Harry Prenger (sfeerverslag Record Store Day 2015)