Vinyljaarlijstjes 2015 van onze redactie!
Vinyljaarlijstjes 2015 van een groot deel van onze redactie die dit jaar voor ons heeft geïnterviewd, gerecenseerd en geschreven; Dennis Dekker, Edgar Kruize, Patrick Lamberts en Harry Prenger!
Dennis Dekker:
1. Kamasi Washington – The Epic: 'Geweldige debuutplaat die zonder overdrijven als magistraal meesterwerk betiteld kan worden'
2. Flying Horseman – Night is Long: 'Hoe meer je de plaat draait, hoe hardnekkiger de verslaving wordt'
3. Courtney Barnett – Sometimes I sit and think and sometimes I just sit: 'Ubercoole en zeer humorvolle slackerrock van de bovenste plank'
4. Blur – The Magic Whip: 'Dé comebackplaat van 2015'
5. Bertolf – First & Then: 'Zeer intiem album dat heel dicht op je huid zit en daar maar verrekte lastig weg te halen is'
6. Glen Hansard – Didn’t He Ramble: 'Wederom raakt Hansard de juiste snaar'
7. Avery Plains - Avery Plains: 'Gierende noiserock in de beste traditie van bands als Dinosaur Jr. en de Screaming Trees'
8. AlascA - Prospero: 'Een erg divers Wilde Westen Wapenfeit, dat geen moment verveelt'
9. Radkey – Dark Black Makeup: 'Onbezonnen, rebels, doch zeer muzikaal. Bam! Bam!!! BAM!!! Hey ho, let's go!'
10. Villagers – Darling Arithmetic: 'Hoe een serie kleine liedjes als deze wellicht zwaarmoedig van toon zijn, maar oh zo mooi kunnen klinken'
Edgar Kruize:
1. Father John Misty - I Love You Honeybear
Een van de meest intrigerende albums van het jaar. Father John Misty weet je te raken en dan vervolgens ofwel aan het denken te zetten, dan wel in de lach te laten schieten door de continue relativering die in de teksten zijn gestopt. Daardoor verandert het album per luisterbeurt en afhankelijk van de stemming waarin je luistert. Erg knap (en gewoon erg mooi, dat ook!).
2. Marilyn Manson - Pale Emperor
Door velen over het hoofd gezien, maar werkelijk een fantastische ‘return to form’ van Marilyn Manson, met pakkende melodieën, duisteren en aangrijpende teksten en een flinke dosis toegankelijkheid. Niet alle tracks zijn even sterk, maar deze staat zo hoog i mijn lijstje omdat het de mooist vormgegeven (dubbel)LP van het jaar is, met zijn wit vinyl, spotvernis en art prints die in de gatefold zijn verstopt.
3. New Order - Music Complete
Probeer maar eens stil te zitten op deze nieuwe New Order. Zeker tegen het einde (de tweede LP in deze fraai vormgegeven set op doorzichtig vinyl) piekt New Order en op vol volume verandert je huiskamer in een club.
4. Lana Del Rey – Honeymoon
Veel mensen kunnen niets met Lana Del Rey. Toch is ze interessant omdat ze gewoon volkomen haar eigen ding doet en wars van trends met Honeymoon een onderkoeld sfeerbeeld heeft uitgebracht. De albumrelease is daarnaast ook prachtig, met uitgebreid fotoboekwerk en verleidelijk rood vinyl.
5. Roger Waters - Amused To Death
Een heilige graal voor Pink Floyd-verzamelaars is een originele vinylpersing van Amused To Death uit 1992. Het album heeft dit jaar eindelijk ene remaster én een nieuwe vinylrelease gekregen. Die is echter zo anders, dat je het ook als op zichzelf staande release kan beschouwen. Helaas is het inhoudelijk actueler dan ooit.
6. Eels - Royal Albert Hall
Eels-fans hadden een mooi (en duur) jaar. Eerst verscheen hun 2014-optreden uit de Royal Albert Hall op een fraaie driedubbel-LP, voorts kwam ook een kloeke box uit met de eerste vijf albums plus een exclusieve live-LP er in. De nieuwste release wint het echter door het speelplezier dat de groeven uit springt.
7. Bewilder - Dear Island
Fijnste album van Nederlandse bodem dit jaar, dit eclectische debuut van Bewilder, waarop de muzikale invloeden over elkaar heen buitelen, maar altijd in dienst staan van de puike liedjes.
8. Tame Impala – Currents
Het mag een hype zijn, deze jongste van Tame Impala. Maar verdorie, wat is het goed gedaan dit album waarop Tame Impala de transitie maakt van de psychrockband die ze waren naar een meer 80s synthgeluid.
9. Florence + The Machine - How Big, How Blue, How Beautiful
Galmende album, laat dat maar aan levende misthoorn Florence Welch over. Maar ook genoeg pakkende liedjes die voor een direct goed humeur zorgen.
10. Transformers - The Movie Soundtrack (30th Anniversary Edition)
Werkelijk de allermooist ogende heruitgave van het jaar. Met efficiënt spotvernisgebruik, een hoes die te transformeren is, platen met een ‘etch’, binnen-artwork dat voor Transformers-fans om te smullen is. Werkelijk alles is even prachtig. Jammer alleen dat de muziek tenenkrommend gedateerd is.
Patrick Lamberts:
“Steven Wilson is een van mijn favoriete muzikanten van dit moment. Met Hand. Cannot. Erase. heeft hij een enerverend conceptalbum gemaakt waaraan vrijwel alles klopt. Ghost is - anders dan het occulte uiterlijk en de duistere teksten van de band doen vermoeden - een zeer toegankelijke muziekgroep en heeft met Meliora een uitstekend geproduceerd hardrock/heavy metal-album gemaakt, doorspekt met heerlijke riffs, grooves en popinvloeden. Mister And Mississippi’s We Only Part To Meet Again vindt nog steeds regelmatig zijn weg naar mijn platenspeler en blijft betoverend mooi dankzij de dromerige sounds en fraaie vocalen. Voor alle platen in mijn top 10 geldt dat ze zijn gemaakt door bands en muzikanten die zelf hun muziek schrijven, met voornamelijk analoge/akoestische instrumenten. Daar houd ik blijkbaar het meeste van.”
1. Steven Wilson - Hand. Cannot. Erase.
2. Ghost - Meliora
3. Mister And Mississippi - We Only Part To Meet Again
4. Gary Clark Jr. - The Story Of Sonny Boy Slim
5. Father John Misty - I Love You, Honeybear
6. Sufjan Stevens - Carrie & Lowell
7. Patrick Watson - Love Song For Robots
8. Benjamin Clementine - At Least For Now
9. Courtney Barnett - Sometimes I Sit And Think...
10. Pauw - Macrocosm Microcosm
Harry Prenger:
In 2015 regende het boxsets en reissues. Toen ik onlangs weer eens Sounds in Venlo bezocht, “de beste platenzaak van Nederland”, zag ik onder elke alfabetisch gerangschikte letter een vakje met uitsluitend reissues.
2015 was natuurlijk het jaar van Kamasi Washington. Zijn The Epic is misschien wel de allerbeste jazzplaat van pakweg de laatste vier decennia. Én 2015 bracht ons het curieuze Sleeping Tapes, waarvan ik met enige moeite de lp versie wist te bemachtigen. De plaat is namelijk alleen online te bestellen in Amerika. Acteur Jeff Bridges nam het album op ter ondersteuning van de ideële organisatie No Kids Hungry. De plaat bevat gesproken woord, ambientklanken en meer vreemde geluiden. Een bijzondere luisterbelevenis die geen moment verveelt. Al slaapwandelend loopt Bridges niet alleen door zijn eigen slaapkamer en woning, maar verkent hij buiten de omgeving, doet een stemoefening en verwijst tussendoor naar het tapijt, “the rug”, in The Big Lebowski. Mooi is de afwisseling van de behaaglijk warme stem van Bridges en de toenemende vervreemding op de achtergrond. Bridges neemt je mee naar een surreële, auditieve droomwereld, de wereld van David Lynch.
1 Jeff Bridges - Sleeping Tapes
2 Kamasi Washington - The Epic
3 Kendrick Lamar - To Pimp A Butterfly
4 Kreng - The Summoner
5 Guilty Simpson - Detroit's Son
6 DeWolff - Live & Outta Sight
7 The Mons - In The Original Its Red
8 Cat's Eyes - The Duke Of Burgundy
9 Aphex Twin - Computer Controlled Acoustic Instruments Pt. 2
10 Death Grips - The Powers That B