Veel jonge vinylkopers!
In het toonaangevende Amerikaanse Billboard Magazine is bekend gemaakt dat volgens marktonderzoek daar de meerderheid van vinylkopers in Amerika 35 jaar en jonger is!
In een tijd waarin muziek vooral digitaal wordt geconsumeerd blijkt in Amerika 72% van de vinylkopers 35 jaar en jonger te zijn. Een en ander is onderzocht door MusicWatch (marktonderzoekbureau voor de muziekindustrie). Volgens dit onderzoeksbureau beslaat de doelgroep 35 jaar en jonger 44% van de totale muziekomzet. Binnen deze groep koopt bijna ¾ dus vinyl!
Wij beschikken (nog) niet over harde gegevens, maar uit onze contacten met de winkeliers in Nederland horen wij ook regelmatig terug dat juist het jongere publiek fervent vinyl kopend is.
Volgens verschillende muziekprofessionals zijn er uiteraard vele redenen waarom mensen vinyl kopen, maar kunnen er grofweg drie hoofdredenen/ trends worden geformuleerd:
De eerste reden is de behoefte om met meer aandacht naar muziek te luisteren, dan gewoon weg muziek opzetten als achtergrond muziek. (Torre (van de Staat) schreef daar ook deze column over).
Een tweede reden die wordt genoemd: mensen verlangen in deze digitale tijd steeds meer naar een mooi en tastbaar product (vinyl dus in dit verband).
Vinyl leent zich er bij uitstek voor om extra aandacht te besteden aan de hoes (designer Michael Carney won zelfs een Grammy voor het ontwerp van de hoes van Turn Blue van The Black Keys). Voor fans is een mooie (uitklap)hoes inclusief CD of downloadcode, uitklapposters en allerlei andere extra’s een extra reden om vinyl te kopen.
Tot slot zijn veel mensen van mening dat muziek beter (warmer) klinkt op vinyl. (daar valt van alles over te zeggen, check ook deze column van producer Guido Aalbers).
Lees het volledige artikel via: billboard.com
fotocredits: zie artikel fotoportretten van theguardian.com